Finnmarksvidda.com
   Hjem
            Biografier      Bildearkiv      Fluer      Turer      Film      Fiskelinker      Lakseelver      Nyheter      Annet
Bildearkive
  • Finnmark 2003
  • Finnmark 2004

Torgeir og Fredrik i Finnmark 1997

Dette ret ble kanoen introdusert p vidda for vr del. Vi startet opp et vassdrag som er laksefrende, men vrt ml var de vre deler hvor rreten og harren regjerer. En liten hl langt opp i de laksefrende delen var dog av en slik art at enhver fluefisker med respekt for seg selv ikke kan la den st uprvd. Umiddelbart fikk Fredrik tilslag fra en laks som ble landet uten dramatikk. vre del av dette vassdraget bestr av tre vann med bare en liten elvestump imellom. Tidligere har vi vrt ved disse vannene og ftt grov rret i elvestumpene og mye stor harr i vannene. Planen var bruke kanoen for komme p talefot med noe av disse vannenes storrreter. Dessverre satte tropevarmen inn for fullt og to dagers inntenst fiske medfrte ikke s mye som et napp. Noe mtte gjres og lsningen ble bre kanoen over fjellet og ned til det opprinnelige mlet for turen. Vrt kjre vassdrag som de siste rene hadde gitt oss s mange fiskeopplevelser. Med fullt oppakkede sekker p ryggen og kanoen over skuldrene ble dette en varm og slitsom opplevelse. En kilometer gange, hvile og s en kilometer til.Med mange nok slike etapper kommer selv drlig trente og hardt rykende middelaldrende menn frem. Vidda var grei nok, men nr elva nrmet seg kom smskogen, kjerret og myggen. Sekken henger seg fast. Kanoen kiler seg mellom trr, varmen steker og enhver stans betyr etegilde for myggen. Etterhvert kom panikken s vi besluttet etterlate kanoen for senere avhenting. N mtte vi ned til rennende vann. Heldigvis var elva bare noen hundre meter unna og dagens slit var over.

Etter sjsetting av kanoen bar det nedover elva vi n kjente som vr egen bukselomme.P veien nedover kunne vi tydelig se at ting hadde forandret seg siden det frste ret vi var her inne. Flere steder var det rester etter leirplasser og trkk etter mennesker. Det frste ret fantes det ikke spor etter folk her, men tidene forandres. Ogs fisket i elva gikk tregere enn normalt, men s slo det om. Kanoen ble bret inn til et vann som huser rret av rette slaget. Fisket begynte midt p dagen Kombinasjonen med stor rekkevidde med kano, og stripende mudler p stille vann, viste seg bli drepende utover ettermiddagen. Flere pene rreter over rundt kiloen mtte en liten tur opp i kanoen og kunne prise seg lykkelig over at middagen allerede var sikret. Mot kvelden satt vi kursen mot land for ta kveldsfisket derifra. Fredrik mtte bare ta et sedvanlig sistekast og en ny rret hogg p, men her var noe galt.

I motsetning til de tidligere fiskene var denne som et lam. Kunne det vre en av vannets gjedder som hadde lukket sine kjever over mudleren? Svaret kom like etterp nr fisken nrmet seg kanoen, Fisken eksploderte i vannskorpa inntil kanoen. Vannpruten stod s fisker og kameramann ble gjennomvte. Fisken ble berget, og dagens til da strste rret p 1,5 kunne gjenutsettes. Etter dette bar det p land for litt kaffe. Intet smaker som nytraktet kaffe mens man speider etter vak og venter p at storrreten skal komme nrmere land. Med varm kaffe og en Gammel Dansk innabors begynner vi fisket igjen p hver vr side av odden. Torgeir fr frst fling med fisk da en rret slurper i seg flua ca 10 meter fra land. Den setter kursen utover, og etter at fluesnret, skytelina og mesteparten av backingen er i ferd med bli borte, kommer skriket: "Hent kanoen for fa.... denne klarer jeg ikke stoppe" Heldigvis gjorde den det, i sprut av vann hundre meter ute. Etter dette vanvittige utraset var lpet kjrt for fisken, og vi kunne greit hove en rret p 2,2. Denne fisken trodde vi var strre. N kunne vi se at flere pene rreter hadde gtt inn p grundt vann utenfor en sandstrand. P bare 20 - 40 cm vann kunnne enkelte ploger sees og noen steder stakk ryggfinner opp av vannet der rreten var p jakt etter nymfer. Etter litt ling og kryping bak noen busker kune vi sitte iakta det hele, og etter hvert servere noen fluer i kjreretningen til fisken. Kast direkte der hvor fisken stod, betydde bare en kraftig plog utover og "hasta lavista senior".

Her mtte flua legges 4 - 5 meter foran fisken og s sitte vente til den kom nrmere. Her mtte nervene holdes under kontroll,  noe som ikke var lett, men ikke lenge etter str to halvgamle gubber der med hver sin stang i stor bue og med et frete glis rundt kjeften. Paralellkjring av storrreter stende p sandstrand er ikke hverdagskost. Begge ble landet og flere kom utover natta. Nr morgendisen kom hadde dette strandfiske gitt oss 6 pene rreter mellom 1,5 og 2,2 kg og en av vre mest fantastiske fiskeopplevelser ble avrundet med noen gammeldanske ved lavoen.Husker jeg ikke helt feil s ble det vel en Cognac ogs. Dagen etter bar det videre nedover elven sovende i en kano som skled sakte nedover elven p egenhnd. Strandhogg ble gjort i en sving hvor vi vet det er tatt mange sugger gjenom tidene. Vi var noks utladede etter grsdagens fiske, s noen nye
    gammeldansker mtte innabors fr fisket kunne begynne. Sent den natten lirket Torgeir en rret p 2,8 kg inn i hoven uten strre dramtikk.

N nrmet slutten p denne turen seg, og neste morgen bar det nedover igjen. I lpet av dagen mtte vi ut av vidda. Dagen startet med 4 km stryk hvor kanoen mtte leies nedover elven, fr vi kom til rolig vann igjen. Fluestengene l selvflgelig klare p toppen av kanoen og ved innoset til neste "luoball" slengte Fredrik en mudler ut i det urolige vannet
    helt opp i strmmen. Svaret kom umiddelbart og snelleskrik blandet seg med elvebruset da utraset kom. Nok en gang fikk Fredrik fle kreftene med disse illsinte krabatene fra denne elven. Etter hoving kunne fisken veies inn til 2,2 kg. Dessverre mtte vi
    videre for komme oss ut. Resten av dagen, kvelden og natta ble brukt til padling, leieng av kanoer gjennom stryk og bring de siste kilometerne til vi kom ned til et strre vann. Til tross for 24 timers blodslit mtte vi n bare f kanoen p vannet og
    komme oss p andre siden. Siste dgnet var tatt uten nikotin s n mtte vi bare komme oss til campingplassen for f kjpt inn ndvendig ryk. Vel fremme ved kiosken p Campingplassen var skuffelsen total da vi fikk beskjed om at kiosken og
    campingplassen er stengt p sndager. Dette kan bare skje i Norge! Lsningen ble bestille Taxi og 600 kr fattigere fikk vi endelig de livgivende ndedragene fr svnen tok oss for siste gang i Finmark 1997.

Biografier   |  Bildearkiv   |  Fluer   |  Turhistorier   |  Fiskelinker   |  Film   |  Lakseelver   |  Nyheter   |  Annet   |  Login   |  Kontakt
    Finnmarksvidda.com 2004 - 2012 | 㯰yright Fredrik Johnsen
    olcsó nike air max 2017 Nike Air Huarache id Chaussures Foot Adidas F50 Adizero air jordan 13 chaussures Timberland Classic 6" Premium Boot Nike Air Max Thea SE Stephen Curry Shoes Billig Nike Air Max Flyknit MBT Barabara Homm Nike Air Max 2016 Sale Stephen Curry Shoes Nike Magista Obra Fg
    Nike Air Presto Men UA Curry Basketball Shoes Online Adidas Ultra Boost Shoes Timberland Boots Nike Internationalist Nike Air MAX 2017 Nike Soccer Shoes Adidas Original ZX Adidas Springblade Air Force 1 Low BR Shoes Adidas Yeezy Boost Nike Roshe Run Nike Sock Dart Nike Internationalist Men Adidas Springblade Nike Free RN Flyknit Women's Running Shoe Adidas Ultra Boost Uncaged Cheap Sale Nike Sock Dart Kids Timberland Mens Boots Shoes Adidas Yeezy Boost 350 Sneaker