Finnmarksvidda.com
   Hjem
            Biografier      Bildearkiv      Fluer      Turer      Film      Fiskelinker      Lakseelver      Nyheter      Annet
Bildearkive
  • Finnmark 2003
  • Finnmark 2004

Torgeir, Fide og Fredrik i Finnmark 2004

Drmmene fra de vintertunge dagene skal n bli virkelighet, dagen er her, dagen vi har ventet p siden vi kom hjem fra fjorrets tur til Finnmark. Vi sitter her p vrt frste stoppested, puben p Gardermoen. Vi sitter her som vi har gjort s mange ganger, og nyter et par halvlitere mens vi venter p ombordstigning p flyet nordover. Latteren sitter lst, 11 dager p vidda, p jakt etter nye turopplevelser, den ufattelige store fisken som vi ikke fikk i fjor eller de som vi mistet og som n skal f stifte bekjentskap med tre fiskesugende herrer. De nye uimotstelige fluene som ble bundet med flid og omtanke i de mrke vinterkvelder, skal en gang for alle lure de mest kresne storrrettene til g totalt av skafte. Dagen fr avreise stod det p trykk i VG at de to varmeste bade temperaturene (25) var mlt i TANA og GANA, s redselen for elendig fiske spker i bakhodene.
    Vi lander i Kirkenes kl 11.30, bussen gr ikke fr kl 1600, s vi bestemmer oss for haike. Tre karer med gigantiske sekker og et lass med fiskestenger har ikke de strste mulighetene, s Fide prver alene frst og etter en usedvanelig lang time fr han napp. Bilen er liten s muligheten for be dama som kjrer om plass til de andre er bare glemme. Det er kun 15 minutter igjen til bussen kommer, og trua p haik er forlengst borte for de to som er igjen da en gammel brunbers russisk registrert Volkswagen Transporter med grnnblomstrete gardiner stopper. Det blir en minneverdig tur med russisk trrfisk (lmyk og blt), russisk musikk al Vikingarna p bilstereon og sprklige utfordringer. Vel vel, vi kom frem til sted der vi handler mat, spiser en bedre middag og hvor taxien kommer og kjrer oss til stedet der vi skal starte marsjen innover vidda. Sekken til Fide minner mest om en ubt i whisky klassen der han legger av grde, den gutten skal n engang for alle vise oss gamlekara att han kan bre. Med kun en usedvanelig liten andel av fellesutstyret, krusa vi etter med sekker i fluevekt klassen uten reserve truse og alskens undvendigheter.

Etter et x antall timer og kilometer, og et dusin motbakker kommer vi frem til frste stoppested, et sted som bestr av et stort og 4 sm vann. Men noe er galt, Fide som bruker kaste seg over fluestenger og turdram vagger hvilelst frem og tilbake og minner mest om en gammel plankebrer fra hjemtraktene. Den tunge sekken har satt sine tydelige spor, muskler og sener i nakken har gtt totalt i vrangls. Fide med sin totale mangel p tilitt til den farmasytiske industri fr fatale konsekvenser etter hvert for bde gutt og turdram. Men tross smerter klarer gutten etter hvert og utvikle en ny kasteteknikk hvor hndleddet aldri er hyere en hoftekammen!  Streaking Caddis skulle vise seg vre den giftigste flua her, etter det frste dgnet der vi fisket for det meste om natten klare vi lure ca 10 rreter p denne. Strrelsen p fisken var ikke av det groveste slaget men den strste nrmet seg den magiske grensen p 1 kg. Men som alltid stakk den strste fisken av med seieren noe Fredrik fikk fle denne dagen. Med 22 i vannet, bl himmel og stekende sol s var fisken kun aktiv i korter perioder p natten nr solen var borte og temperaturen i lufta sank. S meste parten av tiden midt p dagen gikk med til bading, soving og matlaging. S var det multer, millioner av multer, vi lignet nok mest p en geiteflokk der vi krabba rundt p alle fire og slurpa i oss br.

Etter to dager med middels fiske bar turen videre innover vidda mot et av de to store mlene for turen. Et omrde som bestr av en elv som p flere plasser renner ut og inn av vann av den rette strrelsen. Men vi hadde planlagt en liten stopp p veien nr vi ndde det hyeste punktet fr vi kom frem. Det falt seg nemlig slik at FFK (Fredrikstad Fotball Klubb) hadde kamp denne dagen s vi hpet p mobildekning der. Alt gikk etter planen, Fide spratt rundt p de hyeste toppen, og det var nok til at han fikk en pinne p mobilen, og ikke nok med det FFK grisebanka Molde. Vel fremme ved elven ble lavoen rigget og etter en kort matdiskusjon bestemte vi oss for at n var tiden inne for fortre turens store opptur Varmrkt skinkestek. Med sprekkeferdige mager, tur dram p plass i hvert ben og dampene p fete Havannas (som Torgeir hadde kjpt p den Dominikanske Republikk), kunne ikke livet bli bedre. Mens solen sakte sank ned bak fjellene i nord, begynte de frste fiskene patruljere bredden etter smfisk og insekter. I alle utlp og innlp i de sm vannene hvor temperaturen var noe lavere og mer oksygen rikt sto det fisk, ikke de strste, men fisk opp til 1 kg. Men ut p natten begynte det vake midt ute p det verste vannet, og det var fisk som hadde sluttet g i barnehagen.
    Her skulle relang trening med fluestanga komme til nytte, vi trakk vaderne opp til rene og kastet s armen ble helt vissen, og det bare for konstatere at flua kun l vippa i ytter kant av vakene. Det var i dette yeblikket at Torgeir kastet alt som heter anstendighet og real fight over bord og rigga fluestanga som var tiltenkt laksefiske.  Med storslegga p plass og den strste mudleren p, ble dette rtt parti, fisken mtte bare melde pass. Etter en kort kamp som lignet mer p sjhaling, l det en fin rret p 2 kg + i hoven og sprella. Vel, Torgeir fikk den strste rreten p turen og da kom det brede frete gliset p plass, mens vi andre lp rundt med kamera og knipsa helt til gutten nikka fornyd. Men den 3 dagen p dette stedet fikk vi oppleve skikkelig konge fiske. P nesten samme sted men litt nrmere land slik at vi ndde fisken med stanga.
    Montana var den store slageren, s fort vi klarte plassere flua i et lite omrde langt ute p vannet s
    smalt det p den ene rreten etter den andre, alle sammen +- 1 kg, og spreke som bare fjellrretter kan vre. Mens Fide lp rundt p jakt etter nye fiskeplasser klaret Fredrik og Torgeir lure en 10 til 12 fisker hver p denne plassen, alle p Montana.

Dagene flyr og p nytt flyttet vi leieren til den siste plassen som vi hadde planlagt p forhnd, en elv som etter sigende skulle huse rret av det rette slaget. Etter en ikke alt for lang marsj kom vi frem til de vre delen av elven der den renner ut av et stort vann. Denne natten falt temperaturen ned mot 4/5 C slik at tken kom sigende og etter en stund ble det s tett at vi knapt s tuppen p fluestanga. Det ble en surrealistisk opplevelse der vi fisket oss rundt det stor langgrunde vannet, kom vi mer en tre meter fra land eller hverandre, fikk en flelsen av vre alene i ingenmannsland. Dagen etter bar det videre nedover elven, ned til siste stopp p turen fr vi mtte pakke sakene komme oss ut av vidda. I de verste delene av elven var det mange fine fiske plasser, men den ble ble striere lengre ned, med mindre og dypere kulper. Det kokte av fisk i elven, slik at det ble et fint fiskedgn med mye fisk mellom  0,5 og 1 kg, de fleste ble tatt p Montana og Streaking Caddis. Vi beregnet god tid p siste etappen ned til vegen, vi startet kl 1800, planen var og komme ned til vegen p morgenen. Vi hadde hpet p regn og skyer de dagene vi var inne p vidda, men det hadde vrt konstant bl himmel og stekende sol. S hva skjer den dagen du skal ut, jo himmelen pner alle sluser, og mens vi paserer det hyeste punktet p vei ut, lyner det rundt oss p alle kanter. Det ble en meget ubehagelig opplevelse, med henda fulle av fiskestenger og stlrr lp vi ned fra fjellet med en fart som vi ikke hadde oppndd siden vi ble pressa til lpe 60 meteren p skolen. Vi hadde et siste dgn p laksefiske i Neiden fr avreise, men med 24 grader i vannet, 0 i lufta,  ble dette bare tull i tett tke. S fiskekta ble kort, vi trna tidlig inn p hytta der vi fikk i oss noen l fr vi sovna. Etter 17 timers svn, ste drmmer og pbegynte planer for neste r, var en vellykket tur over for denne gang.

Biografier   |  Bildearkiv   |  Fluer   |  Turhistorier   |  Fiskelinker   |  Film   |  Lakseelver   |  Nyheter   |  Annet   |  Login   |  Kontakt
    Finnmarksvidda.com 2004 - 2012 | 㯰yright Fredrik Johnsen
    olcsó nike air max 2017 Nike Air Huarache id Chaussures Foot Adidas F50 Adizero air jordan 13 chaussures Timberland Classic 6" Premium Boot Nike Air Max Thea SE Stephen Curry Shoes Billig Nike Air Max Flyknit MBT Barabara Homm Nike Air Max 2016 Sale Stephen Curry Shoes Nike Magista Obra Fg
    Adidas Originals Stan Smith Nike Air Max 2016 Adidas Original NMD Nike Air Presto Nike Air Max 2016 Adidas NMD R1 Adidas Yeezy 350 Boost Turtle Dove Adidas Tubular Suede Herren Adidas Ultra Boost Shoes Nike Sock Dart Adidas Tubular Men Adidas NMD Footlocker Nike Air Max Shoes Air Jordan Shoes Adidas Stan Smith Foot Locker Adidas Originals By NIGO Shoes Saucony 24 Kilates Shoes NMD adidas store online Adidas Originals Superstar adidas Originals Stan Smith Sneaker